Alice Springs & The Grampians - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Robin Willemsen - WaarBenJij.nu Alice Springs & The Grampians - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Robin Willemsen - WaarBenJij.nu

Alice Springs & The Grampians

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

05 December 2012 | Australië, Alice Springs

Hier weer een berichtje uit het nu even niet zo zonnige maar wel nog even mooie Australië!We hebben weer een aantal mooie tripjes achter de rug dus weer een hoop te vertellen.

Vanuit Sydney Airport zijn we naar Alice Springs gevlogen. Kort vluchtje met alle luxe van een ontbijtje en films! Aangekomen in Alice Springs werden we met een busje naar ons hostel gebracht Annie's Place. Daar aangekomen in onze kamer hebben we snel onze backpack´s neergezet en zijn we even naar de receptie gelopen om te vragen wat er te doen was. Eerst even boodschapjes gedaan en daarna snel een duik genomen in het zwembad. Want het was me te toch heet daar, dik 40 graden! En dat zwembad was heerlijk! Na onze duik een douche genomen en onze kamergenootjes ontmoet. We hadden geen zin om te koken dus hadden we een 7 dollar meal gegeten. Echt lekker was het niet, maar het was wel makkelijk. Daarna onze spullen ingepakt voor de volgende dag want we zouden die ochtend al om 5.50 uur opgehaald worden, dus op tijd naar bed!

Die ochtend werden we opgehaald door onze gids Jerry, nog wat andere mensen opgehaald voor de tour en nog even langs het kantoor. We hadden verwacht dat we met een hoop backpackers zouden zijn maar dat was niet. Op het kantoor bleek ook dat ze een foutje hadden gemaakt en dat we daardoor een Upgrade hadden gekregen. Met o.a. champagne bij zonsondergang en slapen in tent.
Was ook helemaal niet erg want de mensen in onze bus waren super gezellig!!

Onze tour naar Uluru kon beginnen. Een 5 uur durende rit met nog een aantal stops tussendoor. Een van die stops kon je op kamelen rijden, nou dat wilde Anne en ik wel proberen. Ontzettend grappig was het wel, vooral toen die kameel ging rennen. En ook het moment dat de Kameel naar de grond moest vond ik (Robin) erg leuk, haha. (zie foto's)
Na ons avontuurlijke kamelenritje gingen we door naar Katajuta. Daar hebben we een korte wandeling gemaakt waar we mooie foto's hebben kunnen maken. Ook zijn we nog bij een cultureel centrum geweest met allemaal informatie over de Aboriginals en hun cultuur. Erg interessant! Daarna weer veder gereden naar Uluru om naar de zonsondergang te gaan kijken. Nog een zonnedans in de bus gedaan omdat het toch wel een beetje bewolkt was. En dat had gewerkt! Een super mooie zonsondergang bij de Uluru. Per seconde zag je de kleuren veranderen op de berg. En de wolken zagen eruit als een grote vuurzee. Een van de mooiste die we tot nu toe hadden gezien.
Na zonsondergang zijn we terug gegaan naar ons tentenkamp waar ons een heerlijke BBQ stond te wachten. Kangeroo steak, beef steak en Kamelen worstjes. Dat laatste vonden we een beetje vreemd maar het smaakte wel. Daarna het oranje stof van ons afgespoeld en heerlijk in ons tentje gekropen.

Volgende ochtend wake up call om 3.45 uur.. maar goed voor een zonsopgang moet je nou eenmaal vroeg opstaan. Voor zonsopgang nog naar de Uluru gereden om het moment ‘before sunrise' te bekijken. Ook erg mooi want het licht van de zon kwam al een beetje boven waardoor je een heel mooi effect kreeg op de berg. Daarna naar de officiële plek van de zonsopkomst gereden waar je de kleuren van de zon weer mooi op de Uluru zag. Aangezien het die dag erg heet zou worden (42 graden) moesten we alle wandelingen vroeg lopen. Dus op naar Uluru, je kon een paar verschillende wandelingen lopen. Je kon de Uluru beklimmen, wat ons wel afgeraden werd omdat het gevaarlijk was en omdat de Aboriginals het niet leuk vinden als je die berg beklimt. Dus uit respect vonden wij ook dat we die berg niet moesten gaan beklimmen. Ook kon je een wandeling helemaal of half om de Uluru lopen. Aangezien ik die dag nog last van mijn voet had, hadden we gekozen voor de halve wandeling. Die was natuurlijk ook erg mooi! Daarna nog een wandeling gelopen met een Aboriginal (en tolk) als gids. Erg leuk om de verhalen over de cultuur te horen en hoe hun daar leven. Het was nog maar 10 uur 's ochtends maar het werd al erg heet. Dus mochten we een afkoelende duik in het zwembad nemen voordat we verder gingen. Daarna nog geluncht op de camping en toen kon onze rit naar de Kings Canyon beginnen. Even een power nap in de bus en toen we daar aankwamen was het alweer tijd voor een nieuwe zonsondergang. Helaas was het bewolkt dus was hij niet zo mooi als verwacht. We zijn toen naar onze nieuwe camping gereden. Na een heerlijke maaltijd hebben we nog rondom het kampvuur (zonder vuur) gezeten. Was erg gezellig, met wat nog leuke spelletjes kwamen we de avond wel door!
Die nacht mochten we in een swag slapen. Dit is een soort van bed waarmee je buiten kan slapen. Samen met Netta en Anja (de gezellige Amsterdamse Nederlanders) hebben we onder de sterren geslapen. Al kwam er van slapen niet echt veel van, veel gelachen omdat Netta bang was voor alles wat er rondliep. Het was ook erg warm dus maar buiten mijn slaapzak gelegen (dan maar wat nieuwe muggenbulten). Anne vond dat toch maar niks dus die heeft lekker in der slaapzakje gelegen.

Weer een vroege ochtend, 4.30 uur ging de wekker weer. Maar goed we wilde weer voor de hitte de wandeling gedaan hebben. Ontbijtje op en alles ingepakt en op naar de Kings Canyon. Een super mooie wandeling van 3,5 uur. Constant een mooi uitzicht gehad over de Canyon. (zie foto's)
Ook nu mochten we nog een duik nemen in het zwembad voordat we weer terug gingen naar Alice Springs. 5 uurtjes terug in de bus, eerst even geslapen en daarna gezellig gezongen met iedereen, de nederlanders zongen natuurlijk weer het hardste mee met alle nummers. Anne mocht zelfs nog wat Hollandse hits afspelen dus dat was ook erg leuk!
Terug in ons hostel hebben we een douche genomen en konden we ons weer klaar maken voor een gezellig avondje met alle mensen van de tour. Lekker gegeten en daarna de dansvloer op!

Daarna zat ons reisje naar Alice Springs er alweer op en konden we weer terug naar vliegveld om naar Adelaide te vliegen. Onderweg hebben we nog 2 engelse ontmoet die toevallig ook bij ons in het hostel zaten. 's Avonds met hun chinees gegeten en door Adelaide gelopen. We hadden afgesproken om de volgende dag met z'n 4en met de bus door Adelaide te reizen om het een en het ander te zien. Eerst naar een oude gevangenis geweest. Daarna nog naar de Botanic Gardens geweest en nog een Kathedraal gezien. Dat vonden we wel weer genoeg voor die dag en zijn we weer terug gegaan naar ons hostel. Het was dinsdag dus dat word weer een 5 dollar pizza bij Domino's.
Die dagen daarna hadden we het wat rustig aangedaan en konden we alles even uitzoeken hoe we verder wilde gaan reizen. Met Laura en Stef (uit Nuland) hebben we voor 10 dagen een auto gehuurd. Waar we van Adelaide naar Melbourne wilde gaan rijden. Daarna hebben we nog 8 dagen in Tasmanië geboekt. Waar we erg veel zin in hebben.

De afgelopen 5 dagen zijn we dus al aan het rijden. We hebben al erg veel mooie dingen gezien.
Met een tentje zoeken we elke avond ergens een gratis plek om te slapen. Dit is soms nog een hele opgave omdat je eigenlijk niet mag wild kamperen.
Een van de eerste dagen zijn we naar een grot geweest en naar ‘The Blue Lake', dit meer is maar een aantal maanden per jaar blauw, maar dan ook echt blauw. Dus we hadden geluk! Volgende dag zijn we naar de Grampians gereden. Dit is een national park waar we een aantal dagen wilde blijven. Hier mocht je ook kamperen dus dat wel fijn. Onze eerste wandeling was op de Mount William, het was die dag erg koud en het regende en ook de wandeling naar de top was niet echt heel mooi. Maar het uitzicht boven was dan weer wel erg mooi. Daarna zijn we nog naar een mooie waterval geweest, The McKenzie Falls. Denk wel de mooiste die we tot nu toe hebben gezien. Op naar onze volgende slaapplek. Een super koude nacht, dus Anne en ik zijn halve wege de nacht in de auto gaan slapen. Volgende ochtend hadden we nog twee wandelingen gepland. Een van die wandelingen zijn we door de Grand Canyon van Australië gelopen. Een zware wandeling naar de top maar zeker de moeite waard. Boven op de top hadden we een prachtig uitzicht over het National park. De wandeling naar beneden ging natuurlijk wel een stuk sneller, we moesten nog even schuilen voor een regenbui maar die zijn hier meestal zo voorbij.
Na de wandelingen zijn we terug gereden naar een plaatsje waar een warme douche konden nemen. Daarna hebben we nog even boodschappen gedaan. Waaronder een heerlijk deken die we gekocht hadden voor de koude nachten. We moesten daarna nog laat opzoek naar een slaapplek. Uiteindelijk er maar voor gekozen om ergens op een grasveld in een woonwijk te gaan slapen en in de hoop dat we niet wakker werden gemaakt door de politie.

We hebben nu nog 5 dagen voor de Great Ocean Road waar we erg naar uitkijken. Onze ruggen doen voort wel pijn van de dunne matjes waar we op liggen maar goed dat hoort er allemaal bij! Hiermee besparen we een hoop geld in de dure hostels.

Het was weer een heel verhaal maar dat vinden jullie vast niet erg om te lezen.
Gefeliciteerd met die ouwe vandaag! En bewaar maar wat pepernoten en een heerlijke chocolade letter voor ons!

Dikke knuffels en kusjes van ons!!