Laatste dagen in Zuid-Amerika - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Robin Willemsen - WaarBenJij.nu Laatste dagen in Zuid-Amerika - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Robin Willemsen - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in Zuid-Amerika

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

07 December 2014 | Chili, Santiago de Chile

Hola!
Hier mijn laatste berichtje vanuit Santiago, Chile.
Mijn tijd zit er helaas alweer bijna op. Woensdag vlieg ik weer terug naar Nederland. Ik heb hier een fantastische tijd gehad en ik ben zeker nog niet klaar hier. Zuid Amerika heeft nog veel moois te bieden, dus ooit kom ik terug!

De laatste twee weken zijn ook weer erg snel gegaan. Onze laatste bestemming in Bolivia was de Salar de Uyuni, oftewel de zoutvlaktes. Met een jeep hebben we 3 dagen door de woestijn gereden. We begonnen op het treinen kerkhof. Hier stonden allemaal grote oude roestige treinen opgesteld.
Daarna reden we door naar de plek waar de zoutvlaktes begonnen. We hadden erg geluk met het weer dus we hadden een strak blauwe lucht, wat met het contrast van de witte zoutvlaktes erg mooi was!
Na wat foto's genomen te hebben zijn we door gegaan haar het cactus eiland. Wat ook vreemd is want op heel die zoutvlaktes groet natuurlijk niets en ineens zie je een grote rotsheuvel met allemaal enorme cactussen erop. Na een wandeling gingen we met de jeep maar ons eerste hostel. Dit was een hostel gemaakt van zout. Zelfs op de Vloer lag zout en ook alle meubels waren gemaakt van zout.
Om de tijd te doden gingen we kaartspelletjes en 'winkmurderer' spelen, waar we uiteindelijk heel fanatiek ik waren. We hadden een leuke groep met twee Britse en twee Nederlandse meisjes en niet te vergeten onze gids Freddy!

De volgende ochtend moesten we al vroeg op omdat er veel op de planning stond. Nu reden we meer door het echte woestijn landschap, wat na de zoutvlaktes ook weer echt prachtig was. Die dag zijn we langs verschillende lagunes gereden. Elke lagune was totaal verschillend van de andere. Het was prachtig om te zien! Ook hebben we een hoop flamingo's gezien.
Die avond zaten we met ons hostel op 4800 meter, dus her was koud.. Ijskoud..
Met veel laagjes aan en een paar glazen wijn, gingen we ook die avond wat kaartspelletjes doen. Ook toen gingen we vroeg naar bed want de volgende ochtend moesten we om half 4 op staan. Gelukkig lagen er 4 dikken dekens op het bed dus hebben we het 's nachts niet koud gehad. Toen we op moesten staan was het wel echt verschrikkelijk koud, zeker ergens onder het vriespunt.
Na alle spullen gepakt te hebben, stonden de laatste dingen op het programma. De gijzers en de hot spring! De gijzers vond ik niet zo heel bijzonder maar de hot springs waren echt heerlijk warm. Het was even koud om met je bikini door de kou te moeten lopen maar het warme water maakte dat zeker goed!
Na de hotsprings werden we naar de grens van Chile gebracht. Hier stond een busje op ons te wachten om ons de grens over te brengen.

In Chile was onze eerste bestemming San Pedro de Atacama. Nog steeds waren we in de woestijn en het weer was daar geweldig.
We hebben daar twee kleine tourtjes gedaan met een mooie zonsondergang. Ook hadden we een feestje in het midden van de woestijn. Erg leuk en ook erg mooi onder de heldere sterrenhemel.

Na een paar dagen hebben we de nachtbus naar La Serena genomen, een plaatsje halverwege op de route naar Santiago. Ook een erg leuk stadje en ook eindelijk met een strand!!
De tweede dag hadden we fietsen gehuurd en zijn we langs het strand naar een ander plaatstje gefietst. Daar was een grote vismarkt aan zee, waar we dus ook echt seafood moesten proberen. Op het begin waren we even het gesprek van de markt, wat we wat vreemd vonden, want we hadden toch niet het idee dat we de eerste toeristen daar waren.
Op een plekje aan bij de markt, lagen een aantal zeeleeuwen in zee aan de kust. Waarschijnlijk wordt er daar regelmatig een visje over de reeling gegooid om de zeeleeuwen daar te houden.
Tijdens onze fietstocht terug hebben we nog even in het zonnetje op het strand gelegen en daarna weer terug gegaan naar La Serena.
De volgende dag hadden we een boottocht op zee om pinguïns, zeeleeuwen en als je geluk had ook dolfijnen en walvissen te spotten. Geluk hadden we want na een hoop pinguïns en zeeleeuwen gezien te hebben, zwom er ineens een dolfijn in buurt van onze boot. Was echt fantastisch om te zien!

Vannacht hadden we de nachtbus naar Santiago genomen en kwamen we hier vanochtend vroeg aan. Vandaag hebben we wat door de stad gelopen en morgen gaan we een van de gratis walking tours door de stad doen. Hopelijk kunnen we in de middag nog een frisse duik in het zwembad nemen.
De laatste twee dagen zullen waarschijnlijk bij een local verblijven. Een meisje die we ontmoet hebben tijdens de Inca trail, woont in Santiago en had ons uitgenodigd om bij jaar langs te komen.

Dit is dan mijn laatste verslag! Ik zie jullie hopelijk allemaal snel weer!
Heel veel liefs en knuffels!

• 07 December 2014 - 07:35

Anne Marie:

dat is weer een heel verslag,ben blij dat ik heb mogen mee genieten via deze mooie verslagen.Het zit er al weer bijna op maar je komt terug met een hoofd vol mooie herinneringen Goeie reis en tot woensdag xx

• 07 December 2014 - 10:51

Trudy:

Wat een geweldig verslag weer. Je hebt weer een hele levenservaring op gedaan.
    Genieting een paar daagjes en ik zie je wel weer een keertje thuis, liefs van
    Ons xx.

• 07 December 2014 - 11:15

Anne:

Wauw super joh, time flies when youre having fun!
    Ben benieuwd naar al je verhalen en foto's.
    Snel afspreken in het koude Nederland :D
    XXXXXXXXXXXXXXXXXX

• 07 December 2014 - 11:39

Jan:

Hoi Robin,

Mooi om je verslag weer te lezen. Prachtige foto van de zoutvlakte met je handen.
    Deze heeft jullie pap mij gisteren laten zien, erg mooi.
    Geniet nog van je laatste dagen en alvast een goede reis huiswaarts gewenst.

Groeten uit Geffen Jolanda en Jan.

• 07 December 2014 - 11:45

Wilma:

Hoi Robin,

Je avonturen zitten er bijna weer op.
    Ik kijk uit naar al je verhalen en vele foto‘s. Nog even genieten en dan weer terug naar huis .Een fijne vliegreis en tot donderdag.
    Groetjes Wilma. Xxxx